8 Kesalahan Kesihatan Anda Perlu Tahu dan Elak! (oleh Kevin Zahri)

Baraka Networks, Baraka Susu Kambing

Baraka Networks, Baraka Susu Kambing

Setiap kali hujung minggu tiba, anda kena ambil kesempatan masa rehat ini untuk meningkatkan kesihatan & kekuatan kita. Ianya amat penting kerana dengan kesihatan & kekuatan yang kita jana dan laburkan ini memudahkan kita untuk melakukan activiti harian, terutama yang sudah berkeluarga. Nak bermain dengan anak-anak, nak ke pasar beli barang, ke hypermarket untuk barang dapur, membantu anak-anak membuat kerja sekolah – semua aktiviti ini memerlukan tenaga yang lebih. Dan, untuk hari biasa, anda kena melakukan kerja-kerja di pejabat, memandu di dalam keadaan jalan yang sesak, memerlukan tenaga. Tahap Kesabaran akan meningkat jika mempunyai tenaga yang secukupnye untuk kita gunakan di akal kita 😉

Baiklah, ini saya sharekan 8 tips mengenai kesalahan kesihatan yang perlu kita tahu, dan bila dah tahu elakkannya..

1. Tak cukup atau terlebih Tidur!

Berapa jam yang sepatutnya, saya ada baca blog Pat Flynn, di salah satu interview yang disiarkan, sebenarnya berapa jam itu tak penting, tapi yang penting mendapatkan tidur yang lena. Ada satu pesanan Pat Flynn dalam interview member dia, sesiapa yang bersenam di pagi hari jika dibandingkan bersenam pada waktu lain, lebih mudah untuk tidur awal waktu & bangun awal pagi. Jadi, marilah kita bersenam pagi…

2. Elak Sarapan.

Sarapan ini amat penting, jadi kita kena pandai membahagi masa di waktu pagi supaya kita ade masa untuk bersarapan. Kena bangun awal, prepare kerja awal, hantar anak sekolah, sampai ofis awal boleh sarapan dulu, then boleh balik awal. Kita mampu mengubah cara hidup kita.

3. Abaikan Senaman Weight Training

Ini bukan senaman di dalam gym sahaja, anda perlukan senaman ini untuk menguatkan otot-otot badan & menigkatkan metabolisma badan kita.

4. Too Much Protein!

Elak daripada pemambilan protein terlalu banyak. Ia boleh berikan beban yang tinggi kepada buah pinggang, gout dan lain-lain.

5. Bergantung kepada orang lain.

Tapi ramai yang bergantung semata-mata kepada pihak ketiga untuk mengawal kesihatan diri sendiri. Padahal, tanggungjawap kesihatan dan kecergasan sepatutnya tanggungjawap diri, bukan orang lain. Dan di sinilah ramai yang dipergunakan oleh pihak-pihak komersial tapi tetap tiada pandai mengawal kesihatan diri.

6. Merokok.

Konsep hormat menghormati amat penting disini. Jika anda seorang perokok, anda hendaklah tidak merokok di kawasan yang orang tidak merokok, cuba merokok bersama kawan kawan anda merokok sahaja. Di dalam restoran hendaklah tidak merokok.

Kepada yang tidak merokok, kita hendaklah berani untuk menegur kawan kawan kita yang merokok supaya merokok di kawasan yang sesuai.

7. Elak Pemeriksaan Kesihatan Tahunan

Yang ini memang penting tapi ramai yang anggap ia remeh-temeh atau takut hapadi realiti kesihatan diri. Ini bukan soal BMI, kolesterol atau glukos darah semata-mata. Pemeriksaan ini amat penting untuk diagnosis penyakit-penyakit di luar kawalan seperti barah/kanser dan pelbagai masalah yang tidak diingini.

 

8. Bersenam Hari-Hari

Jangan terlalu bagi otot otot dalam badan kita jem yer.. 😉

Tambahan pemakanan yang sihat juga amat penting, pengambilan Baraka Habbatus Sauda & Baraka Susu Kambing Segera Baraka yang dijamin keHalalannya oleh JAKIM & mempunyai sijil Kementerian Kesihatan (KKM) dapat membantu kita menghadapi kehidupan kita seharian, untuk mendapatkan Susu Kambing Baraka & Baraka Habbatus Sauda, sila lawati Online Shop di sini.

 

Untuk bacaan lengkap, sila lawati URL ini http://kevinzahri.com/blog/health-fitness/8-kesalahan-kesihatan-anda-perlu-tahu

 

 

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s